Het is niet mijn taak….

Iedereen, iemand en niemand…

Er waren eens drie mensen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke opdracht worden vervuld. Iedereen dacht dat Iemand die taak wel op zich zou nemen. Hoewel Iedereen de opdracht kon vervullen, deed Niemand het. Daarom werd Iedereen boos op Iemand. Het was zijn taak en nu had Niemand die uitgevoerd! Iedereen dacht dat Niemand de opdracht had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat Iedereen juist zo graag wilde. Aan het einde beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had kunnen doen…..

Iemand, iedereen, niemand

Het verhaal van Iedereen-iemand-niemand is een bekend. Het gaat over een opdracht die niemand op zich neemt omdat niemand zich verantwoordelijk voelt. En dat komt maar al te vaak voor. Een van de redenen die ten grondslag ligt aan dit probleem is dat niet altijd geheel duidelijk is wie voor welke taak verantwoordelijk is. De vraag is hoe je kunt voorkomen dat opdrachten of taken niet worden uitgevoerd.

In een team is het belangrijk dat iedereen een bijdrage levert en zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Niet alleen voor de eigen taken, maar voor het behalen van een kwalitatief hoogstaand eindproduct of dienst. Dit werkt alleen in geval van excellente samenwerking.

Duidelijkheid verschaffen

Het is van belang dat er duidelijkheid is. Maar hoe kun je dat in zijn werk stellen en voorkomen dat opdrachten of taken niet worden uitgevoerd?

  • Duidelijkheid verschaffen over het doel (de opdracht)
  • Werken met rollen in plaats van taken of functies
  • Het geven van passende verantwoordelijkheden
  • Checken welke verantwoordelijkheden een medewerker op zich kan nemen en deze bijstellen indien nodig (situationeel leiderschap)
  • Checken of de verantwoordelijkheid en taken duidelijk zijn bij de medewerkers zelf
  • Regelmatig communiceren met team of medewerkers over afhandeling van opdrachten (heldere communicatie)
  • Bij wisselend leiderschap ervoor zorgen dat dezelfde afspraken worden gehanteerd of heldere communicatie bij wijzigingen
  • Eiland-denken voorkomen
  • Medewerkers aanspreken op verantwoordelijkheden
Situationeel leiderschap: Checken of de verantwoordelijkheid en taken duidelijk zijn bij de medewerkers zelf
 

 

Voor meer informatie of excellent teamwork heeft allesverandert tips en trainingen.

Voor informatie over het werken als excellent team kun je contact opnemen met info@allesverandert.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *